Sep 19 2007

Se på och spela in Comhem i datorn

Published by johannes at 20:49 under HTPC, Mediaportal, TV

Det här inlägget är nu uppdaterat flyttat till min nya blogg Teknikhemmet.

Vi syns där!

22 responses so far

22 Responses to “Se på och spela in Comhem i datorn”

  1. Fredrikon 26 Nov 2007 at 13:32

    Hej,

    Bra blog.

    Lite frågor, har du testat att köra något annat i MCE än Firedtv kortet och kan bekräfta att inget annat fungerar?

    Och en andra fråga, du skriver att man bara kan spela in en kanal under digitalt kort, är det för att du har CA modulen?
    Jag bor i Gothnet och vi kan se DVB-c utan kort, då bör väl man kunna spela in två kanaler?

    Mvh // Fredrik

  2. johanneson 26 Nov 2007 at 14:51

    Nej, jag har inte provat något kort med MCE. Jag har bara läst vad andra säger. Twinhan har programvara för MCE men jag har fått uppfattningen att det inte funkar så bra.

    Kortet kan bara sitta i en CA-modul och därför blir det bara en kanal per kort. Har ni dvb-c utan kryptering (alltså utan kort) går det nog med andra dvb-c kort och har man flera kort går det att spela in flera kanaler åt gången.

  3. Ryanon 28 Mar 2008 at 15:24

    Hej, ny till Sverige, och har Comhem med Humax HD box. Jag tänkte bygga en HTPC att spela in Comhem, med är fortfarande jätte förvirad om hur att göra så.

    T.ex., kan jag bygga en HTPC med Digitalt TV-kort (DVB-C) med kortläsare (CA-modul), och ska detta funka med Humax CDHD-1000? Jag forstör inte om kortet från Comhem måste vara i Humax box, eller kortläsare (eller det är kortläsare innom Digitalt TV-kort istället för Humax HD box?).

    Tack!
    -Ryan

  4. johanneson 28 Mar 2008 at 15:57

    Ryan – Lite svårt att förstå vad du undrar. Kan du bifoga en länk till Humax CDHD-1000 för jag får inga träffar när jag söker på den. Kortet från Comhem förstörs inte om du sätter de i en annan kortläsare men om du har en HD-box är kortet låst till den boxen och funkar därför inte i en HTPC.

  5. Ryanon 31 Mar 2008 at 12:41

    Hi, sorry the box is called Humax CXHD-1000, and the link is http://www.humaxdigital.com/global/products/cxhd-1000c.asp

    If the Comhem card is locked to the Humax box, how does one get the output to record on a HTPC via the DVB-C cards that you mention?

    Thanks,
    -Ryan

  6. johanneson 31 Mar 2008 at 12:32

    The standard definition cards is not paired to a specific box. Use HDTV with a PC and Comhem is impossible as far as I know other than SVT HD that is free.

  7. Mickeon 13 May 2008 at 22:56

    Hej Johannes
    Tack för en bra sida, har fått mycket hjälp och ideer här.
    Nu till min fråga: Skulle det gå att använda två digitala tv-kort och en cardsplitter för att komma runt problemet att bara kunna se/spela in en kanal i mediaportal?

    Förresten, såg att du använder ffdshow raw för postprocessing. Använder du det till allt dvs DVD, film, tv? Vilken deinterlacing använder du?
    Vad använder du för andra inställningar i ffdshow och ffdshow raw?

    mvh Micke

  8. johanneson 13 May 2008 at 22:23

    Det går utmärkt att använda en cardsplitter eller en softcam för att se flera digitala kanaler samtidigt i t.ex. Mediaportal.

    Svarar på din ffdshow frågor i kommentarerna till http://tyve.se/blog/2008/bildforbattring-med-ffdshow/ så att de hamnar på “rätt ställe”.

  9. felixon 06 Jun 2008 at 11:43

    Hej
    Jag funderar på att skaffa projektor och eftersom jag bor i ett comhemhus undrar jag om jag kan få in comhems analoga grundutbud i projektorn med hjälp av en digital tv mottagare till min dator.
    Förslag???

  10. johanneson 08 Jun 2008 at 18:45

    Du behöver ett analogt TV-kort för att ta emot analoga TV-signaler.

  11. Mattiason 01 Sep 2008 at 12:40

    Hej

    Tack för en bra sammanställning om saker jag funderat mycket på!

    Jag har ComHem analog men funderar på digital för att få bättre bild. Jag använder dock en HTPC för att spela in tv-program idag. Då kan man ju schemalägga program på flera olika kanaler och alla spelas automatiskt in. HPTC´n kan så att säga själv byta mellan kanalerna.

    Om man byter till digitaltv och sätter i ett digitalkort i HTPC´n, kommer då datorn fortfarande kunna spela in schemalagda program på alla kanalerna? Eller kommer den vara låst på en enda kanal i taget?

    Vänliga hälsningar
    Mattias

  12. johanneson 01 Sep 2008 at 13:05

    Mattias: Jag vet inte riktigt hur du tänker med en enda kanal i taget. Ett TV-kort kan normalt spela in en kanal per mottagare. Om du bara har ett kort kan du väl bara schemalägga ett program vid samma tidpunkt?

    Att det går att byta kanal oavsett om man kör digitalt med programkort ser jag som självklart. Förstår inte riktigt hur du fått för dig att HTPCn inte skulle kunna byta kanal bara för att det blir digitalt.

  13. Mattiason 01 Sep 2008 at 18:49

    Hej Johannes

    Tack för ditt svar!
    Anledningen till att jag fått för mig att htpcn inte skulle kunna byta kanal är nog för att man får en dekoder (digitalbox) med när man byter till digitaltv (nu när jag kör analogt behövs ingen dekoder).
    Jag inser nu att jag kommer ha kortet i datorn och att den så att säga får “agera” digitalbox. Men jag hade nog tänkt att man kanske måste ha digitalboxen mellan vägguttaget och datorn och att man då bara får in den kanal man ställt in i digitalboxen.

  14. johanneson 01 Sep 2008 at 20:32

    Mattias: Då förstår jag. Ansluter du via digitalboxen är det ditt analoga kort du ska använda eftersom digitalboxen omvandlar till analogt. Det går att byta kanal på boxen med en ir-sändare som t.ex. följer med MCE fjärrkontrollen.

    Alternativet är precis som du säger att man ersätter digitalboxen med ett digital TV-kort

  15. Mattiason 01 Sep 2008 at 21:22

    Ok, då är det ju “att ersätta digitalboxen med ett digital TV-kort” som är det alternativ jag skulle vilja ha. Men går det med ComHem?

    Du skrev i ett tidigare inlägg:
    “…men om du har en HD-box är kortet låst till den boxen och funkar därför inte i en HTPC.”

    Om jag byter till digitaltv från ComHem och får deras HDTV-box (Humax CXHD 1000C), kommer jag då inte kunna stoppa in kortet i HTPC´n istället?

  16. johanneson 01 Sep 2008 at 21:39

    Precis, enligt vad jag vet så går det inte att använda det kortet till någon annan box än den från comhem. Väljer du ett kanalpaket utan HD-kanaler går det bra. SVT-HD är undantaget eftersom det ingår i vanliga TV-paket.

  17. Mattiason 01 Sep 2008 at 22:21

    Det var synd, jag hade hoppats på att kunna se hd-sändningar också.

    Nåja, det viktigaste är att kunna spela digitaltv med HTPC´n. Om jag förstått saken rätt innebär det att jag måste skaffa FloppyDTV och ett programkort från ComHem som inte är låst till en av deras digitalboxar?

  18. Mattiason 01 Sep 2008 at 23:42

    En annan sak jag funderat över är om den analoga sändningen stoppas av ComHem när jag byter till digitalt, eller om jag får både analogt och digitalt samtidigt?

  19. johanneson 05 Sep 2008 at 07:53

    Mattias: Du får både analogt och digital. Tycker det framgår av min sista variant där jag kombinerar analogt och digitalt.

  20. Tomason 20 Jul 2009 at 09:43

    Hejsan Mattias!

    Br och nyttig fakta!

    Har problem med kanalerna i min HTPC. Har ett dvb-c kort i den då jag har Com Hem. Jag trodde att jag skulle få in kanalerna lika lätt i datorn som i tvn men icke. Jag betalar för ett grundutbud. Men jag förstår inte varför man inte skall få in dem i datorn? Får ju in dem i tv-n utan box å kort. Skulle köpt en dvd med hårddisk i stället.

  21. johanneson 20 Jul 2009 at 09:24

    Har du köpt ett digitalkort måste du också betala för ett digitalt abonnemang hos Comhem. Detta eftersom Comhem sänder alla digitala kanaler krypterade (även basutbudet) och du behöver ett abonnemangskort för att de ska fungera.

    Det du kan göra istället är att skaffa ett analogt TV-kort.

  22. Tomason 20 Jul 2009 at 09:28

    Vilken djungel innan man lär sig! Köpte först ett dvb-t kort men sedan fick jag höra att jag skulle ha ett dvb-c då jag har Com Hem så jag bytte. Då får jag byta igen! Tack för hjälpen…

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply