Visar färddatorn rätt?

Göran Malmsten fick för en tid sedan stor uppmärksamhet (SVT, Expressen, Metro, Aftonbladet) när han mätte hur fel hastighetsmätaren visar i olika bilar. Regeln säger att mätarna inte får visa för mycket och därför visar de med marginal alltid för lite. Marginalen behövs eftersom olika däckprofiler och fälgdimensioner förändrar radien på hjulet och därmed förändras vad hastighetsmäteren visar.

Malmsten förslår en metod för att testa sin hastighetsmätare som går ut på att man i 90 km/h ska räkna 25 streck i mitten av vägen och det ska ta 12 sekunder. Det verkar som en ganska osäker metod och hinner man verkligen med att hålla koll på strecken i den hastigheten? De som har en GPS i bilen kan istället använda den men det är inte alla förunnat.

Det jag förordar är att använda färddatorn som de flesta moderna bilar har. Där finns inga krav på att den inte får visa för mycket utan tillverkaren kan kalibrera den efter normalhjulet. Nu visar de flesta färddatorerna inte den nuvarande hastigheten men de har en funktion för att visa medelhastighet.

Jag ställde min farthållare på 90 km/h enligt hastighetsmätaren och nollställde medelhastigheten i färddatorn. Färddatorn visade då på 85 km/h och jag måste öka till 95-96 km/h för att färddatorn ska visa 90 km/h i medelhastighet. Det är givetvis inte säkert att det värdet ligger närmare den verkliga hastigheten än vad någon av de två andra metoderna men den är definitivt enklare än Malmstens metod och det är många fler som har färddator än vad som har GPS.

Det här inlägget postades i Motor, Personligt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.