Robert Collin är rädd för etanol

Robert Collin har åter klagat på etanolen som miljöbränsle. Visst är det så att etanolen inte löser alla problem men det är ett bränsle som har klara fördelar i jämförelse med bensin och diesel. Collins argument känns ganska tama om man ser till alla konflikter och allt lidande som oljan fört med sig. Jag förstår inte hur han dessutom kan hävda att Jakob Lagercrantz, Ordf. Gröna Bilister, inte bemöter något av hans argument i svaret till blogginlägget och du svängde dig väl lika mycket med rapporter och undersökningar i ditt inlägg, Collin?

Är det inte dags att erkänna att du är rädd för etanolen? Rädd för att bilar inte längre ska lukta och fungera som de alltid gjort? Du har uppenbarligen inte några egna förslag på hur vi ska lösa miljöfrågan och när du kommer med argument att ”Varför ska vi bry oss om C02. När 350 miljoner indier skaffar bil?” är du verkligen inne på helt fel tankespår. Även om vi bara utgör en liten del av världen så är vi lika många som i en stad i Indien eller Kina med 9 miljoner invånare. Eftersom de är en sån liten del så behöver alltså inte de heller bry sig om miljön enligt ditt resonemang. Föressten är jag bara en pytteliten del av alla invånarna i Sverige så då spelar väl inte mitt val av fortskaffningsmedel någon roll?

Think globally, act locally! – Försök förstå vad det innebär Collin!

När jag läser kommentarerna till inläggen är det många som förespråkar plugin-hybrider men det jag inte förstår är varför inte en plugin-hybrid som kan köras på både bensin och etanol. Det är ju uppenbart att en konvertering av motorer så att de fungerar med både etanol och bensin är en ganska enkel sak. Är helt övertygad om att det skulle gå bra att göra motorer som även klarar av metanol utan större problem eller varför inte ännu fler bränslen? Metanol används redan flitigt inom motorsport så kunskapen finns. Kanske vore det dock bäst med hybrider som går på el och diesel samt klarar RME?

Det här inlägget postades i Miljö, Motor. Bokmärk permalänken.

3 svar på Robert Collin är rädd för etanol

  1. Alfaman skriver:

    Vitsen med alkohol i en förbränningsmotor är att det fungerar. Dom första bilarna med förbränningsmotor konstruerades också för alkohol, innan bensinen gjorde sitt intåg. Jag är också intresserad av etanol förutom av miljöskäl även pga min bilhobby. I princip alla bensinfordon går att konvertera till etanol. Men det är enbart ett alternativ av flera för den större mängd nyttotrafik som går på vägarna.
    Problemet är att diskussionen förs kring tron att ett enda alternativ finns, när det finns ett flertal. Hybrid, alkohol, biogas, el osv. Och dessa alternativ går att kombinera.

    Sen tror jag också R.Collin vill provocera fram debatter, och då och då lyckas det.

  2. Pär skriver:

    Jag håller med. Jag har slutat läsa alla inlägg som Robert Collin för jag blir så irriterad på karln. Enligt hans logik så fanns det inte några svältande barn innan vi började köra med etanol.

  3. Janne skriver:

    Det kanske är så att det går åt mera resurser att tillverka etanolen än vad man får ut. Man måste titta på det också. Sedan så köper vi idag etanol från länder som förstör naturresurser och mat för sin egen befolkning för att tillverka. Man skall inte bara titta på vad biler har för utsläpp. Det finns flera faktorer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.