Varifrån kommer kopian? Vilken är källan?

CAM:
CAM är filmas med kameri i salongen, oftast med DV-kamera (Digital Video). Ljudet tas ut med kamerans mikrofon. Minikamerastativ används ibland. Tack vare dessa faktorerna är bild- och ljud-kvaliten oftast dålig. Kolla alltid sample innan du tankar hela releasen.

TELESYNC (TS)
En TeleSync är samma som CAM men använder extern ljudkälla, för det mesta ljudutgång i stolen för hörselskadade människor). Ofta görs TeleSync i en tom biografsalong eller från projektorbåset med en mer professionel kamera, vilket leder till bättre bildkvalitet än CAM. Kvaliten varierar kraftigt, med bra utrustning kan TeleSync'ar bli riktigt bra. Kolla alltid sample innan du tankar hela releasen.

TELECINE (TC)
TeleCine är en maskin som kopierar filmen direkt från rullen, i riktig a/r (aspect ratio) och är den bästa "bio-rippen" som går att få.

SCREENER (SCR)
Pre (förhands) VHS-band som skickas till filmuthyrare och liknande i promosyfte. Screenern levereras på VHS-band och är oftast i 4:3 (FS, FullScreen) a/r. Största nackdelen är den så kallade "tickern". Ett meddelande som skrollar förbi på nedre delen av skärmen med copyright och anti-copy telefon nummer. Screeners kan vara av mycket hög kvalitet, men också rejält dåliga. Allt beroende på utrustning och kunskap hos ripparen.

DVD-SCREENER (DVDscr)
Samma förutsättningar som screener men överförd från DVD. Oftast i korrekt a/r, men utan extra tillägg som brukar följa med retail dvd's (bakom kulisserna, trailers osv). Tickers är så gott som alltid med här också. Om det är en duktig rippare så är DVDscr i mycket bra kvalite.

DVDRip
En kopia på retail (final) DVD. Om möjligt görs rippen PRE (kommer innan officiellt release datum). Samma som DVDscr här, oftast i mycket bra kvalite.

VHSRip
Överförd från VHS, används inte så ofta nu för tiden. Förutom till porrfilmer.

TVRip
TV episoder som antingen är "rippade" från tvnätet (kabel-tv/satellit) eller PRE-AIR sändningar som sänds via satellit till TV-bolagen ett par dagar innan de visas på nätverket.

WORKPRINT (WP)
WorkPrint (arbetskopia) är en kopia av filmen som inte är färdig, det kan saknas scener och musik. Kvalité kan variera från utmärkt till usel. Vissa WP's kan skilja sig drastiskt från slutversionen. (t.ex. Men In Black saknar alla utomjordingar och har vanliga skådespelare istället) andra kan å andra sidan innehålla extra scener. WP's kan vara kul att ha när efter man har fått tag på en slutversions kopia i bra kvalite.

Vilket format är kopian i?

DivX / Xvid
Ett format designat för multimediaplattformar. Använder två olika codecs, low motion och high motion. Många äldre filmer är encodade endast i low motion och har på så sätt problem med high motion scener. En metod kallad SBC (Smart Bitrate Control) har utvecklats vilken byter codecs när filmen encodas, vilket ger ett mycket bättre resultat. Formatet är anamorfiskt och bitraten/upplösningen varierar. Tack vare den hårdare komprimeringen krävs mer datorkraft för att decoda den och just det att olika codecs används vid uppspelning så finns dett inte så många spelare som klarar DivX. Majoriteten av PROPER DivX rippar (inte Re-Encs) är tagna från DVDs och generallt sett kan man få plats med 2 timmar film per skiva i bra kvalite.

DivX Re-Enc
DivX Re-Enc är en film som har blivit omkodad från sitt orginalformat till en liten divx-fil. Vanliga grupper är SMR, DaDuck och TND. Råd: Undvik till varje pris.

VCD
VCD är ett format baserat på mpeg1, med konstant bitrate (CBR) på 1150kbit med upplösningen 352x240 (NTSC). VCDs används generellt för filmer med lite lägre kvalitet (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analog)) för att få mindre filer och få plats med så mycket som möjligt på en enkel skiva. Både VCDs och SVCDs räknas i minuter, istället för Mb. Därför kan själva mpeg-filen vara mycket större än skivan.

SVCD
SVCD är baserat på mpeg2 (samma som dvd) vilket tillåter variabel bitrate (VBR) på upp till 2500kbit med en upplösning på 480x480 (NTSC) vilken "dekomprimeras" till 4:3 a/r vid uppspelning. Tack vare VBR så är inte längden film som får plats på en skiva fast, utan varierar generellt sett mellan 35-60 minuter. För att få ut så bra kvalite som möjligt är det viktigt att använda flerpass (multiple "passes") (innebär i att man encodar filen flera gånger efter varandra). Detta tar mycket längre tid men resultatet är överlägset.

XVCD/XSVCD
Dessa är i princip VCDs/SVCDs som inte följer "reglerna". Båda är kapabla till högre upplösning och bitrate, men eftersom de inte följer standarden så kan inte alla spelare spela upp dem. Används ofta för "hemmabruk" där en release inte är syftet.

DVD-R
DVD-R är inspelningsbara DVD-skivor och kan hålla så mycket som 4.7Gb data per sida (dubbelsidiga skivor finns). Detta medger en kapacitet på nästan 10Gb per skiva. SVCD mpeg2 måste konverteras innan de kan brännas till DVD-R och spelas upp korrekt. DVD -> DVD-R är möjligt men i vissa fall får man ta bort extra material/extra språk för att få plats på skivan. Observera att det numera släpps release i DVD-R "images".

MiniDVD
MiniDVD/cDVD är samma format som DVD fast på CDR/CDRW. Tack vare den höga upplösningen/bitraten får man plats med c:a 18-21 minuter material per skiva och formatet är endast kompatibelt med ett fåtal spelare.

Övrigt

LIMITED
Filmen visas på färre än 500 biografer.

DUPE
Duplikat, filmen har redan blivit rippad.

BAD FPS
Filmen följer inte scenstandarden på ~24fps.

BAD IVTC
IVTC (Inverse Telecine) kallas processen att konvertera en film på 30fps till 24fps. Bilden är ryckig för det tränade ögat.

PROPER
En tidigare release av filmen har släppts men var dålig eller felaktig. T.ex. fel a/r eller hackigt ljud. Denna releasen är bättre.

Macrovision
Macrovision är ett kopieringsskydd (DVD -> VHS) som används på de flesta kommersiella DVDs. Systemet förvränger bilden med linjer och gör den mörkare genom att skicka VHS-spelaren signaler den inte förstår. Vissa DVD-spelare är makrovisionsfria.

NTSC/PAL
NTSC och PAL är de två stora standards som används i världen. NTSC har högre FPS (Frames Per Second, framerate) än PAL (29 vs 25) men PAL har högre upplösning och ger en generellt sett skarpare bild. Tydligen är det så att det är mycket lättare att spela NTSC skivor på PAL-system än vice versa. Via RGB-scart kan man spela upp NTSC med full färgåtergivning på de flesta moderna TVs, men för att spela in till VHS behöver det konverteras till PAL50 (inte PAL60 som de flesta DVD-spelarna gör). Kan antingen ske via en konverter (dyr, c:a £200+) eller med en världsstandard videospelare som klarar att spela in alla format (inkl. NTSC & PAL)

 

Credits: Denna text är tagen från Piratbyrån med små tillägg och rättningar.